منظور از گارانتی گوشی چیست؟

پاسخ:

گارانتی تعهدی است که شرکت در قبال خراب شدن قطعات دستگاهی که از آن خرید می‌کنید ارائه می‌کند. برای مثال زمانی که شما یک خودروی جدید خریداری کنید، برخی قطعات خاص مثل گیربکس خودرو تا مدت زمان مشخصی (مثلا 3 سال) تحت گارانتی قرار می‌گیرند. این موضوع بدان معناست که اگر تا مدت زمان 3 سال بعد از خرید خودرو، گیربکس آن دچار هر مشکلی شود، شرکت سازنده بدون دریافت هزینه نسبت به تعمیر یا حتی تعویض آن اقدام خواهد کرد. در گوشی های موبایل هم به همین صورت گارانتی یا ضمانت وجود دارد.

برای مثال نمایندگی های سامسونگ ممکن است گوشی خاصی را با ضمانت 12 ماهه در اختیار مشتری قرار دهند. در این شرایط اگر در طول مدت زمان 12 ماه مشکلی برای گوشی ایجاد شود، نمایندگی به طور رایگان آن را تعمیر خواهد کرد و صحیح و سالم در اختیار مشتری قرار می‌دهد. بنابراین تقریبا به طور واضح با مفهوم گارانتی گوشی های موبایل آشنا شدید. اما در رابطه با گارانتی گوشی تبصره هایی هم وجود دارد که سعی می‌کنیم در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

تبصره ها و محدودیت های گارانتی گوشی موبایل چیست؟

پاسخ:

هر یک از شرکت های سازنده گوشی موبایل ممکن است تحت ضوابط و شرایط خاصی مدل های مختلف گوشی خود را گارانتی کنند. عواملی همچون قطعاتی که گارانتی می‌شوند یا مدت زمان گارانتی گوشی ممکن است متفاوت باشد. برای مثال ممکن است شرکت اپل گوشی پرچمدار خود را با 12 ماه گارانتی در اختیار کاربران قرار دهد اما شرکت سامسونگ پرچمدار خود را با 6 ماه گارانتی روانه بازار کند. بنابراین همیشه محدودیت های خاصی در گارانتی گوشی های موبایل وجود دارد که برای بررسی آن ها می‌توانید به بروشور ضوابط و شرایط گارانتی شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی مراجعه کنید. برخی از واضح ترین مشکلاتی که در گوشی های موبایل اغلب شامل گارانتی نمی‌شوند شامل موارد زیر هستند:

خرابی ناشی از آب خوردگی: تقریبا هیچ شرکت سازنده موبایلی گوشی خود را در برابر آب خوردگی گارانتی نمی‌کند! حتی گوشی هایی مثل آیفون XS اپل یا گلکسی S9 سامسونگ که از استاندارد ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کنند و عملا ضد آب طراحی شده‌اند هم در برابر خرابی ناشی از آب خوردگی ضمانت ندارند. بنابراین اگر گوشی شما در اثر تماس با آب دچار مشکل شود، شامل ضوابط گارانتی نخواهد بود.

خرابی ناشی از ضربه: اگر گوشی بنا به سهل انگاری شما از دستتان بیفتد و در اثر ضربه ل سی دی یا هر بخشی از آن بشکند، تحت گارانتی قرار نخواهد گرفت! بنابراین فکر نکنید که وقتی گوشی شما گارانتی دارد، حتی اگر از دستتان بیفتد و ال سی دی آن بشکند هم به طور رایگان قادر به تعمیر خواهید بود. به طور کلی خرابی هایی که کاربر به طور مستقیم در به وجود آمدن آن ها دخیل باشد تحت ضوابط گارانتی گوشی های موبایل قرار نمی‌گیرند.

دزدیده شدن: گارانتی گوشی هیچ ارتباطی به دزدیده شدن آن ندارد! یعنی شرکتی که گوشی شما را گارانتی می‌کند مسئولیتی در قبال این موضوع که گوشی شما دزدیده شود بر عهده نخواهد شد. پس انتظار نداشته باشید که با اثبات دزدیده شدن گوشی خود بتوانید از شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی یک گوشی جدید دریافت کنید!

صدمات خارجی که کاربر در آن ها دخیل است: هیچ یک از صدمات خارجی که کاربر به طور مستقیم در به وجود آمدن آن ها دخیل باشد، تحت ضوابط گارانتی گوشی های موبایل قرار نمی‌گیرد. برای مثال اگر شما گوشی را در جیب خود قرار دهید و در اثر برخورد ال سی دی یا بدنه دستگاه با دسته کلیدتان خط و خش های روی بدنه و LCD گوشی ایجاد شود، نمی‌توانید از گارانتی گوشی برای تعویض ال سی دی یا قاب دستگاه استفاده کنید.

سوختن پیکسل هایی از ال سی دی: شاید جالب باشد بدانید اغلب کمپانی های سازنده گوشی موبایل، ال سی دی گوشی ها را تحت شرایط و ضوابط خاص و گاها عجیبی گارانتی می‌کنند.

برای مثال برخی شرکت ها سوختن تعداد مشخصی از پیکسل های ال سی دی گوشی را تحت گارانتی قرار نمی‌دهند و فقط در شرایطی ال سی دی گوشی را تحت گارانتی تعویض می‌کنند که ال سی دی به طور کامل بسوزد یا مثلا تعداد مشخصی از پیکسل های آن سوخته باشد. برای مطلع شدن از جزئیات دقیق گارانتی ال سی دی گوشی های موبایل باید به توضیحات گارانتی شرکت ارائه کننده خدمات آن مراجعه نمایید.

موارد فوق تنها بخشی از تبصره ها و محدودیت های گارانتی گوشی های موبایل محسوب می‌شوند. متاسفانه در خیلی از موارد شرکت های ارائه دهنده خدمات گارانتی با استناد به این بندها و تبصره ها از تعمیر گوشی کاربران تحت ضوابط گارانتی سرپیچی می‌کنند. به همین دلیل است که خیلی از کاربران اصلا عقیده‌ای به خرید گوشی های با گارانتی ندارند و گارانتی گوشی های موبایل را بی‌معنا تلقی می‌کنند.

 

آیا سوال دیگری دارید؟؟ از ما بپرسید

 

[dwqa-submit-question-form]

[dwqa-list-questions]